Creed III (2023) recensie, Michael B. Jordan (2024)

Creed III (2023) recensie, Michael B. Jordan (1)Regie: Michael B. Jordan | 117 minuten | actie, sport, drama | Acteurs: Michael B. Jordan, Tessa Thompson, Jonathan Majors, Wood Harris, Phylicia Rashad, Mila Davis-Kent, Jose Benavidez, Selenis Leyva, Florian Munteanu, Thaddeus J. Mixson, Spence Moore II, Tony Bellew, Patrice Harris, Ann Najjar, Jacob ‘Stitch’ Duran

Het begint in 1976 wanneer een wereldkampioen zwaargewicht bokser, Apollo Creed, een onbekende Italiaanse bokser, Rocky Balboa, als publiciteitsstunt, uitdaagt. Apollo Creed verwacht snel korte metten met Rocky te maken wanneer het heel anders loopt dan hij had gedacht. Het lukt Apollo niet om hem knock-out te slaan en Rocky wordt een wereldster. Zo is dan ook de Rocky-franchise geboren waarbij Sylvester Stallone zijn weg naar boven slaat en elke rivaal, als het nou Clubber Lang is (Laurence Tureaud) of Ivan Drago (Dolph Lundgren), naar de grond slaat. Na veel ups en downs en vanwege zijn leeftijd begint hij een restaurantje waar hij zijn gasten vermaakt met verhalen over zijn bokscarrière. Op een avond staat een jongen in zijn restaurant te kijken naar de oude boksfoto’s die aan de muur hangen. Hij weet alles over Rocky en zijn gevechten. Hij introduceert zichzelf als Adonis, zoon van Apollo Creed en zo begint officieel de spin-off van Rocky, met ‘Creed’. ‘Creed III’ is de negende film in de Rocky-verse maar ook de eerste zonder Rocky. Naar verluidt was Sylvester Stallone het niet eens met de verhaallijn van ‘Creed III’. Hij zou deze te donker vinden. Het script is mede geschreven door Keenan Coogler (broer van Ryan Coogler, schrijver en regisseur van ‘Creed’) en de film is tevens het regiedebuut van Michael B. Jordan. Sylvester Stallone heeft ermee ingestemd de productie op zich te nemen. Waar de verhaallijnen van ‘Creed’ en ‘Creed II’ meer onderdeel uitmaken van de Rocky-verse, focust ‘Creed III’ zich bijna alleen maar op Adonis Creed. Het lijkt zo op een definitieve breuk met het verleden. ‘Creed III’ heeft een simplistische verhaallijn maar is tegelijkertijd een complex emotioneel landschap.

‘Creed III’ speelt zich vijf jaar af na ‘Creed II’. Adonis is gestopt met boksen en geniet van de vruchten die een succesvolle carrière hem hebben opgeleverd. Hij heeft een boksschool waar talenten worden getraind, hij maakt reclame voor kledingmerken en hij woont met zijn vrouw, Bianca, en zijn dochter Amara, in een groot huis in de Hollywood Hills. Op een dag komt hij zijn boksschool naar buiten gewandeld wanneer hij iemand op zijn Rolls Royce ziet leunen. Wanneer hij de man probeert weg te jagen, maakt deze zich bekend. Het is Damian Anderson, een jeugdvriend met wie hij samen in een kindertehuis heeft gezeten. In die tijd waren ze onafscheidelijk en waren ze praktisch broers. Damian ‘Diamond Dame’ Anderson had ook een talent die een gouden toekomst voorspelde: hij was een getalenteerde bokser. Zo nam hij Adonis mee naar alle wedstrijden waar hij vocht en won. Zoals alle boksers droomde Damian van een gouden bokscarrière en was hij goed op weg. Echter, het lot besliste anders. Op een avond ging er iets mis en Damian kwam in de gevangenis terecht. Jaren later kwam hij vrij met een brandend verlangen zijn droom alsnog waar te maken. En zijn eerste stap was het opzoeken van Adonis, wiens bokscarrière hij vanuit de gevangenis nauwlettend heeft gevolgd. Adonis reageert best vreemd wanneer hij zijn beste vriend na al de jaren weer ziet. Desondanks doet hij zijn best Damian weer de bokswereld in te krijgen wanneer het, langzaam maar zeker, helemaal verkeerd loopt. Hoe Adonis hiermee omgaat, met zijn verleden en hoe hij dat balanceert met zijn gezin en zijn huidige status, is de essentie van de film.

In tegenstelling tot de ‘Rocky’- en de vorige ‘Creed’-films, is de verhaallijn emotioneel donkerder en complexer. Soms doet deze denken aan de film ‘Warrior’, waar gecompliceerde familiebanden en uiteindelijke catharsis het centraal thema zijn. Een belangrijk element van dit verhaal is Bianca, die aan progressieve gehoorverlies lijdt en deze, vanwege de genetische oorsprong, op haar dochter Amara heeft overgedragen. Representatie van minderheden in films is steeds belangrijker (zie bijvoorbeeld het effect dat de film ‘CODA’ voor de dovengemeenschappen heeft gehad) en ook hier wordt de nodige aandacht aan besteed. Het hoofdthema is een complex emotioneel verleden, hoe deze het leven beïnvloedt, en schuld(gevoel). De vorige ‘Rocky’-films waren vooral feelgood-films, waar de donkere aard van de mens niet op deze manier werd aangestipt. Dit was de reden waarom Sylvester Stallone niet blij was met deze richting. Vanuit filmtechnisch oogpunt is het verhaal ambivalent qua uitvoer. Aan de ene kant wordt de diepte in gegaan betreffende de emotionele landschappen van de karakters, maar aan de andere kant voelt het ook gehaast aan. De protagonist wordt niet zo hard aangepakt als de vorige films waardoor het lijkt alsof boksen, hier, meer van therapeutische waarde is.

De emotionele tonen van het verhaal zijn goed in de film verwerkt. Ook het beeld- en camerawerk zijn van goede kwaliteit. Vooral de gevechtsscènes zijn zodanig gemaakt dat het lijkt alsof je dichter bij het gevecht staat. Je ruikt het zweet en je voelt de slagen. Hier is goed over nagedacht waardoor de film een andere ‘feel’ heeft dan de vorigen. De soundtrack is goed gekozen en het versterkt het rauwe karakter dat de film soms heeft.

De acteerprestaties laten zeker niet te wensen over. Vooral Tessa Thompson en Jonathan Majors verrassen in hun rol. Tessa Thompson als Bianca Creed weet feilloos de juiste emotionele tonen te vertolken. Dit is bewonderenswaardig omdat ze ook nog een rol heeft die te maken heeft met gehoorverlies. Ze heeft deze rol met zoveel overtuiging gespeeld dat geruchten de ronde gingen dat ze echt aan gehoorverlies leed. Ook Jonathan Majors, wiens Hollywoodcarrière in een stroomversnelling zit, zet een mooie prestatie neer als de wraakzuchtige schaduw uit het verleden die nu komt opeisen wat, naar zijn mening, van hem is. Michael B. Jordan heeft een dubbele rol als acteur en regisseur. Wellicht is het de manier waarop het karakter geschreven was, maar hier graaft hij niet zo diep in zichzelf om de rauwheid van zijn karakter weer te geven, zoals hij dat in de vorige twee films wel deed. De cast is verder aangevuld met karakters uit de vorige films zoals Florian Munteanu (als Viktor Drago), Tony Bellow (als Ricky Conlan) en Phylicia Rashad (als Mary-Anne Creed). Speciale aandacht gaat uit naar Mila Davis-Kent (als Amara Creed), die een gehoorbeperking heeft en hier de dovengemeenschap representeert.

‘Creed III’ is een duidelijke breuk met het Rocky-verleden. De ontwikkelingen en worstelingen van Adonis staan centraal. De afwezigheid van Sylvester Stallone is een voelbaar gemis en zijn rol als producent maakt dit niet goed. Flauwtjes is soms de themamuziek van de vroegere ‘Rocky’-films te horen, maar dat is het dan ook. De verhaallijn en karakters zijn complexer dan de vorige films en daar valt zeker wat voor te zeggen. Ook de emotionele tonen worden goed aangeraakt en is er zeker sprake van een zuivering van het slijk der verleden en hoe deze bijdragen aan de ontwikkeling van Adonis, en iedereen die met hem is geassocieerd. De gevechtsscènes en de daarbij behorende geluidseffecten zijn mooi gemaakt waardoor het lijkt alsof je meer in de film zit. Ook de soundtrack versterkt dit effect. Jammer genoeg gaat de protagonist niet door zo een diep dal, binnen de context van de sport, maar is meer gefocust op de persoonlijke worstelingen met het verleden en hoe deze te verzoenen met het heden. Alhoewel de film vaak gehaast aanvoelt, is ‘Creed III’ wel ’t zien waard. Ook al is het voorspelbaar, zoals alle andere Rocky-films, gaat het vooral om de uitvoering hiervan. En deze is wel te pruimen.

Gerold Kort

Waardering: 3

Bioscooprelease: 2 maart 2023